درحال بارگذاری...

بیماری های رایج گوجه فرنگی

دسته بندی: بیماری های گوجه فرنگی

بیماری لکه موجی در گوجه فرنگی


بیماری های رایج گوجه فرنگی

بیماری لکه موجی در گوجه فرنگی چگونه ایجاد می شود؟ بیماری پژمردگی فوزاریومی چیست؟ پوسیدگی گیاهی یا فایتوفتورایی چگونه بوجود می آید؟ لکه سیاه گوجه فرنگی ایجاد بیماری لکه سیاه در گوجه فرنگی ها در مناطق گرم سیر می باشد. خسارت این بیماری بر روی میوه ها به صورت آلودگی پنهان است و زمانی که گوجه به بار می آید خودش را نشان می دهد. بیماری پژمردگی فوزاریومی این بیماری یکی از بیماری های مهم در گیاه گوجه فرنگی می باشد. حتی زمانی که یک بار خاک آلوده شود عامل این بیماری که قارچ فوزاریوم اکسیسپوریم می باشد چندین سال در خاک می ماند. خسارتی که این بیماری به گوجه فرنگی وارد می کند موجب کوتوله شدن گیاه می شود و در نهایت خشک شدن و ریزش برگ ها را به همراه دارد. پوسیدگی گیاهی یا فایتوفتورایی قارچ فایتوفتورایی عامل پوسیدگی گیاهی یا طوقه در گوجه می باشد که مهم ترین عوامل توسعه و پخش آن آب و هوای مرطوب می باشد. همچنین وجود باد و باران نیز می تواند باعث پخش آن شود.


بیماری های رایج گوجه فرنگی

بیماری لکه موجی در گوجه فرنگی

بیماری لکه موجی به سوختگی زودرس گوجه فرنگی معروف است که بر تمامی گیاهان خانواده سولاناسه خسارت وارد می کند. خسارتی که این بیماری بر گوجه فرنگی وارد می کند بر روی بوته ها تنش وارد می کند و باعث سوختگی گیاهان می شود. بروز لکه های درشت و سیاه در نواحی اتصال میوه به دمگل می شود.

لکه سیاه گوجه فرنگی

ایجاد بیماری لکه سیاه در گوجه فرنگی ها در مناطق گرم سیر می باشد. خسارت این بیماری بر روی میوه ها به صورت آلودگی پنهان است و زمانی که گوجه به بار می آید خودش را نشان می دهد.

بیماری پژمردگی فوزاریومی

این بیماری یکی از بیماری های مهم در گیاه گوجه فرنگی می باشد. حتی زمانی که یک بار خاک آلوده شود عامل این بیماری که قارچ فوزاریوم اکسیسپوریم می باشد چندین سال در خاک می ماند. خسارتی که این بیماری به گوجه فرنگی وارد می کند موجب کوتوله شدن گیاه می شود و در نهایت خشک شدن و ریزش برگ ها را به همراه دارد.

پوسیدگی گیاهی یا فایتوفتورایی

قارچ فایتوفتورایی عامل پوسیدگی گیاهی یا طوقه در گوجه می باشد که مهم ترین عوامل توسعه و پخش آن آب و هوای مرطوب می باشد. همچنین وجود باد و باران نیز می تواند باعث پخش آن شود.

شانکر باکتریایی گوجه

بیماری شانکر یک بیماری باکتریایی است که به دلیل آلوده شدن بذر و عدم رعایت بهداشت در زمین زراعی ایجاد می شود. خسارت در گوجه فرنگی در بیماری شانکر به این صورت است که لبه برگ های زیرین گوجه تاول می زند و به مرور به سمت بالا می پیچد و رنگ آن رفته رفته قهوه ای و در نهایت پژمرده می شود.

سخن آخر

برای جلوگیری از بیماری های گوجه فرنگی باید از یک گیاهپزشک کمک بگیرید.


زیبا فرمانبردار، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۹


پهپاد سم پاشی سیرنگ پلاس محلول پاشی سیرنگ کشاورزی بیماری گوجه فرنگی

این مطالب را هم بخوانید!

شفلرا

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

علت ترکیدن پوست تنه درختان

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

مراحل کشت نشایی

آیا میدانید مراحل کشت نشایی چگونه است؟ کشت نشائی پیاز یک فرآیند مهم در کشاورزی است که به کشت و رشد پیاز از طریق نشا توجه دارد. این فرآیند اغلب در خاک‌های خاصی انجام می‌شود و نیازمند شرایط محیطی خاصی برای رشد بهینه پیاز است. در مقاله حاضر، به روش‌ها و مراحل کشت نشائی پیاز پرداخته و عوامل موثر در موف...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116